Tärkeää tietoa liittyen koronavirukseen

Tältä näyttää M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 -auto

18.1.2022

Talli Monte Carlon MM-avauskilpailuun neljällä autolla.

16.1.2022 – M-Sport Ford World Rally Team (WRT) on esitellyt tämän kauden kilpa-autonsa ja julkistanut tiimin kuljettajat Monte Carlon rallissa ja kauden aikana. Kuluva kausi juhlistaa Fordin ja M-Sportin 25 vuotta jatkunutta ja seitsemän mestaruutta tuonutta menestyksekästä yhteistyötä.


Rallin uusi sähköinen aikakausi käynnistyy Monte Carlossa

M‑Sport Ford Puma Hybrid Rally1 -auto nähdään ensimmäistä kertaa tositoimissa Monte Carlon rallissa 20.-23.1. Samalla rallin MM-sarjassa siirrytään ajamaan hybridiautoilla.

Kauden aikana M-Sport osallistuu kaikkiin MM-rallin osakilpailuihin kolmella Ford Puma Hybrid Rally1 -autolla kuljettajinaan Craig Breen, Adrien Fourmaux ja Gus Greensmith. Lisäksi yhdeksänkertainen rallin maailmanmestari Sébastien Loeb liittyy M‑Sport Ford World Rally Teamiin tämän vuoden Monte Carlo -rallissa, jonka hän on aiemmin voittanut seitsemän kertaa.

Alkava kausi on Fordin ja M-Sportin erittäin menestyksekkään yhteistyön 25. WRC-kausi. Yhteistyön aikana M-Sport on saavuttanut seitsemän mestaruutta ja yli 1500 erikoiskoevoittoa ikonisilla ralliautoilla, kuten M-Sport Ford Fiesta WRC ja Ford Focus RS WRC. Yhteistyön aikana M-Sport ja Ford ovat myös saaneet ennätykselliset 268 peräkkäistä valmistajan pistettä


M-Sport Ford World Rally Team valmiina Monte Carloon neljän kuljettajan voimin

M-Sportin kuljettajat Monte Carlossa edustavat sekä nuoria, uransa alkuvaiheessa olevia kuljettajia että kokemusta. Autokunnat ovat:


KuljettajaKartanlukijaKuljettajan WRC-uran kohokohdat
Craig BreenPaul NagleEnsimmäinen ralli: 2009 Rally de Portugal 22 erikoiskoevoittoa 69 rallia 288 pistettä
Adrien FourmauxAlex CoriaEnsimmäinen ralli: 2019 Monte Carlo Rally 1 erikoiskoevoitto 26 rallia 45 pistettä
Gus GreensmithJonas AnderssonEnsimmäinen ralli: 2014 Wales Rally GB 58 rallia 91 pistettä
Sébastien LoebIsabelle GalmicheEnsimmäinen ralli: 1999 Rally Catalunya 9 mestaruutta 925 erikoiskoevoittoa 180 rallia 1727 pistettä


Kilpa-auton kehitystyöstä hyötyä myös asiakkaille

“Vuosien varrella yksi kiehtovimmista seikoista WRC-sarjassa on ollut selkeä yhteys huippusuorituskykyisten ralliautojen ja vastaavien arkikäyttöön tarkoitettujen mallien välillä”, sanoo Mark Rushbrook, Global Director, Ford Performance. "Siksi onkin niin tärkeää, että uusi WRC-aikakausi vastaa toimialamme sähköistymistä. Olemme Fordilla sitoutuneet sähköistettyyn tulevaisuuteen ja M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 -auton toiminta vaikeissakin olosuhteissa auttaa meitä kehittämään entistä jännittävämpiä sähköistettyjä voimansiirtoratkaisuja ja malleja asiakkaillemme.”

Uusi M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 -auto on Fordin ensimmäinen sähköistetty kilpa-auto. Ralliauto perustuu Puma EcoBoost Hybrid -malliin ja sen voimansiirrossa on käytössä samanlaiset periaatteet, joita käytetään myös Puma EcoBoost Hybrid -mallissa.1Seuraavan sukupolven hybridivoimansiirto kerää energiaa talteen jarrutettaessa ja auton rullatessa ja varastoi sen 3,9 kWh akkuun. Energiaa käytetään täydentämään turboahdetun 1,6 litran EcoBoost-bensiinimoottorin suorituskykyä 100 kW tehoisen sähkömoottorin tuottamilla jopa kolme sekuntia kestävillä tehopiikeillä.

Sähköistetyn voimansiirron avulla on mahdollista ajaa puhtaasti sähköllä kaupunki-, ja huoltoalueilla sekä valikoiduilla alueilla erikoiskokeiden välillä. Akkua voi ladata ulkoisesta virtalähteestä tietyissä huoltopisteissä erikoiskokeiden välillä. Lataus kestää noin 25 minuuttia.

Lisäksi FIA WRC Rally1 -autoissa käytetään kaudesta 2022 alkaen fossiilivapaata polttoainetta, jossa yhdistetään synteettisiä ja biohajoavia ainesosia. Näin saadaan tuotettua sataprosenttisesti ympäristöystävällinen polttoaine.

“Aikataulu on ollut erittäin tiukka ja olemme olleet kiireisiä saadaksemme sekä autot että tiimin valmiiksi tulevan viikonlopun Monte Carlon ralliin ja rallin MM-kauden avaukseen. Mutta työ on ollut kaiken vaivan arvoista”, sanoo Richard Millener, M-Sport Team Principal. “Ford-kollegojen avulla ja tuella olemme rakentaneet fantastisen auton, jossa on valtavasti potentiaalia. Iso kiitos kaikille, jotka ovat olleet mukana tässä vaiheessa ja auttaneet meitä tiukkojen määräaikojen saavuttamisessa. Olemme ylpeitä saadessamme edustaa Fordia yhteistyömme 25. vuonna!”


M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 tekniset tiedot

 

M‑Sport Ford Puma Hybrid Rally1 -auto tukee Fordin sitoutumista sähköistymiseen. Yhtiö ilmoitti viime vuonna, että Euroopassa myytävä henkilöautomallisto koostuu kokonaan ladattavista hybrideistä ja täyssähköautoista vuoden 2026 puoliväliin mennessä, ja vuoteen 2030 mennessä henkilöautomallisto on kokonaan täyssähköinen.

Lisää tietoa ja kuvia Ford Motorsport -mediapankissa.

Ota yhteyttä Tilaa uutiskirje


1 Puma 1.0 EcoBoost Hybrid CO2 -päästöt 119-143 g/km ja polttoaineenkulutus 5,3-6,3 l/100 km WLTP.

CO2-päästöt ja polttoaineenkulutus voi vaihdella eri mallien ja varustetasojen välillä.

WLTP-päästömittauksessa ilmoitettava polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde määritellään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä.


Uutiset

Tarjoukset

Katso kaikki viimeisimmät tarjoukset Suomen Autohuolto Oy

Uutiset

Katso kaikki viimeisimmät uutiset Suomen Autohuolto Oy



Arviot